OLEJ LNIANY




do żywności             


WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Bogata zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w oleju lnianym ma niebagatelne znaczenie. Nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie ich wytworzyć, przez co muszą być dostarczone wraz z pożywieniem. Są one niezbędne do prawidłowego transportu lipidów we krwi, a zwłaszcza cholesterolu. Obniżają jednocześnie jego ogólny poziom.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są także głównym budulcem błon wszystkich komórek naszego ciała, a ponadto biorą udział w stymulowaniu licznych procesów życiowych. Służą do syntezy substancji biologicznie czynnych regulujących ciśnienie tętnicze krwi, pracę układu sercowo-naczyniowego oraz ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego.

Nienasycone kwasy tłuszczowe mają również duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego, układu oddechowego, a także nerek i narządów rozrodczych. Ich niedobór może skutkować upośledzeniem czynności wielu organów wewnętrznych oraz zwiększoną podatnością na infekcje i zmiany skórne takie jak: łuszczenie się, odbarwienia czy nadmierne wysuszenie.


KOSMETYKA

Może być stosowany także zewnętrznie w chorobach skóry i przy wypadaniu włosów. Przyspiesza regenerację naskórka i skóry właściwej, dlatego przydaje się podczas leczenia odleżyn, owrzodzeń i czyraków.
Olej lniany poprawia też ogólną kondycję organizmu oraz samopoczucie.


DZIECI

Coraz częściej również występuje w diecie najmłodszych. Kluczowe znaczenie dla organizmu dziecięcego ma prawidłowy rozwój umysłowy i fizyczny. Kwasy omega 3 zawarte w oleju z lnu warunkują właściwy rozwój dziecka, wzmacniając jego układ nerwowy, poprawiając pracę mózgu i odporność organizmu.


KUCHNIA

Poddany obróbce termicznej olej lniany traci swoje właściwości, dlatego nie nadaje się do smażenia. Można go spożywać bezpośrednio lub jako dodatek do sałatek lub innych potraw na zimno.


DAWKOWANIE

Dawkowanie oleju lnianego powinno być dopasowane do potrzeb organizmu. Przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien przyjmować średnio od 2 do 6 łyżek oleju dziennie spożywanego na zimno.

Zapotrzebowanie młodego organizmu na kwasy omega-3 i omega-6 jest znacznie wyższe niż dorosłego, ze względu na większy wydatek energetyczny, dlatego dzieci i młodzież mogą przyjmować większą dzienną dawkę.
Zwłaszcza że olej lniany nie powoduje tycia, ponieważ stanowi naturalny i niemodyfikowany składnik.